"Ya Allah, sesungguhnya aku memohon daripada Engkau ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amalan yang diterima"

Friday, October 2, 2009

Menjadik jugak Laksa!!!

Oh yeah! Sangat teruja! Menjadik jugak my first time effort!!!

Pepagi lagi Mak Bonda cakap laksa byk lagi dalam peti ais & mintak nak buat Laksa Penang!
Gamoknya aku dok crita hari tuh msa beraya rumah Z*m abt tht Laksa Penang, and Laksa Penang yg dihidangkan Zam sgtlah sedap jugak, terusan disuruhnya aku buat.

Haishhhhhhhhhh! Aku ni dah ler memasak melihat buku resepi. Habislah segala forum.cari & mesra.net aku dok belek2 resepi. Sudahnya bunga kantan & daun kesumnya enggak ada. Ulam timun pun tiada.

After raided freezer yg last diload before raya tuh ada lah plak sebatang timun & aku called up S*u utk dapatkan daun kesum & bunga kantan. Maka datanglah dia & sesambil menuggu aku masak tuh, dia siapkan daun kesum...

Sedap sangat lah kot sampai anak jantan S*u yg kechik tuh siap bertambah2 makannya. She herself and anak perempuannya pun makan bertambah. Even Nenda yang susahnyya nak makan benda2 macam tuh pun makan dengan byknya & cakap sedhap... Wah!!! Tak sesia aku mencarik Resepi Kuah Assam ni dari blog Rizalman. thehehehe


Tak sesia jugak aku masukkan extra resepi, ikan kering seperti yg dinyatakan Kak An*; [tho' aku TERsalah masukkan sebenarnya amount IKAN KERING; Seperti yg dinyatakan Z*m; sekeping ajer & KACANG SHANTUNG tidaklah plak aku recalled nak letak]  Still, semua org memuji & tiada yg komplen... Dan Tersangat sedap sgtlah jugak, gamoknya sampai S*u bawak balik separuh dari Kuah Laksa Assam itu which TERpaksa plak aku tambahkan segala benda yang ada sebabnya nanti tak cukup. *Geleng Kepala*

Even akak yg dgn dgn L*nda pun cakap sedap Laksa ni, nak dibandingkan dgn Laksa Penang org jual... Memeeee doh!!! Depa punya kuah tuh, sgt lah cairnya. Biasalah org berniaga gituh kan. Yang penting untung banyok. Nampak gayanya, bleh jual nih...  *Ngeeee*

No comments:

Post a Comment

Always L.O.V.E to hear from you, my lovelies ;)