"Ya Allah, sesungguhnya aku memohon daripada Engkau ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amalan yang diterima"

Monday, October 31, 2011

Sekarang di Batang Benar

Dan sudah 3x blackout ;P

Blackout sekejap, org dah panic!

Skrg dah bergerak semula. Nasiblah few mins ajer ;)

 
¤ Nora ¤

Via weLOVEit

Via weLOVEit

50 Langkah Bestari Suami Mithali

Subject:  [kLk] 50 Langkah Bestari Suami Mithali




 
Fadzilah Kamsah
suami mithali






1. Pasang niat dan berdoa untuk menjadi suami terbaik. Tanpa berniat dan berdoa anda tidak mungkin jadi suami yang cemerlang. Ramai suami terlupa.

2. Bersyukur kerana mempunyai pasangan hidup. Yakinlah bahawa isteri anda adalah pasangan terbaik yang Tuhan tentukan untuk anda. Ketentuan Tuhan adalah yang terbaik.

3. Suami mithali menjadi kebanggaan isteri. Pastikan anda membentuk sifat positif dan istimewa. Cuba tanya diri apakah sifat atau amalan yang boleh dibanggakan oleh isteri anda.

4. Setiap hari pulang dengan senyum dan bersemangat. Apabila suami tersenyum, isteri dan anak-anak akan bahagia dan rahmat Tuhan akan turun. Senyumlah apabila sampai ke rumah.

5. Pastikan anda ada masa untuk berbual dengan isteri setiap hari. Semua isteri bahagia apabila dapat berbual dengan suami. Berapa minit yang anda luangkan unutk berbual dengan isteri setiap hari ?

6. Telefon isteri ataupun hantar SMS sekadar untuk menyatakan yang anda sayang ataupun rindu pada isteri. Isteri anda akan berasa seronok dan bahagia apabila mendapat panggilan ataupun mesej tersebut.

7. Hiburkan hati isteri anda dengan bercerita, buat lawak atau gurauan yang mesra. Setiap gurauan mengubat hati isteri dan mengeratkan hubungan suami isteri.
8. Pastikan anda bergurau senda dengan isteri di dalam kenderaan semasa dalam perjalanan ke tempat kerja ataupun ke mana sahaja. Ramai suami membazir masa dengan membisu semasa di dalam kenderaan.

9. Amalkan makan bersama setiap hari. Berbual mesra dan nasihat menasihati semasa makan. Amalan ini akan menarik hidayat Tuhan dan mengeratkan hubungan. Elakan berbual perkara yang melalaikan semasa makan.

10. Ajak isteri mandi bersama sekali sekala. Bergurau senda semasa mandi bersama adalah sunah yang dapat mengeratkan hubungan suami isteri.

11. Bantu isteri melakukan kerja rumah. Ini adalah sunah yang dapat meringankan beban isteri, mengeratkan kasih sayang dan menbahagiakan pasangan anda.

12. Amalkan mesyuarat keluarga sekerap yang mungkin. Amalan bermesyuarat menarik hidayat Tuhan,mengeratkan hubungan dan menyelesaikan banyak masalah.

13. Pastikan penampilan anda anggun, kemas, bersih, wangi, sihat dan ceria. Ramai suami inginkan isteri yang mengancam, tetapi mengabaikan Penampilan diri sendiri. Mana adil ?

14. Didik isteri dengan memberi nasihat dan perigatan secara hikmah. Jadikan tindakan dan amalan anda sebagai contoh teladan yang cemerlang. Elakan cakap tak serupa bikin.

15. Berikan nafkah kepada isteri mengikut keperluan keluarga dan kemampuan suami. Ramai suami mengabaikan nafkah kerana isteri bekerja. Ramai suami yang kedekut dan berkira. Ini menyebabkan isteri derita dan rumah tangga terancam.

16. Jadikan penawar hati kepada isteri. Ambil berat keperluan dan kemahuan dan peka kepada emosi dan situasi isteri. Isteri yang bahagia membentuk keluarga sejahtera

17. Sentiasa taat kepada semua perintah Tuhan dan memastikan keluarga juga patuh kepada Tuhan.

18. Suami mithali sentiasa menyimpan rahsia isteri. Ramai suami secara sengaja ataupun tidak sengaja menceritakan keburukan isteri kepada orang lain. Ini wajib dihentikan.

19. Muliakan keluarga isteri seperti keluarga sendiri. Ada suami yang menbeza-bezakan antara keluarganya dan keluarga isteri. Ada suami yang memusuhi keluarga isteri. Anda bagaimana ?

20. Bentuk sifat cemburu yang positif. Cemburu tanda beriman, sayang dan endah. Suami yang tidak cemburu adalah dayus. Isteri amat suka apabila suaminya ada sifat cemburu. Dia rasa dihargai.

21. Jadilah suami yang pemaaf. Syurga isteri di bawah tapak kaki suami. Maafkanlah isteri setiap malam sebelum tidur supaya rumah tangga bahagia dan isteri mudah masuk syurga.

22. Tegur kesilapan isteri dengan hikmah dan kasih sayang. Isteri merajuk bukan sebab ditegur, tetapi cara ditegur yang kasar. Apabila suami kasar, isteri jadi takut, bingung, hiba dan memberontak.

23. Gunakan Nabi Muhammad sebagai model. Hidupkan amalan sunah dalam rumah tangga. Sebut nama rasul apabila mendidik dan menasihati keluarga bagi mendapat hikmah.

24. Mendahulukan keperluan isteri daripada orang lain. Ini adalah tertib memberi khidmat. Ramai suami yang melebihkan orang lain daripada isterinya. Elakan kesilapan ini.

25. Suruh isteri dirikan sembahyang dan ibadah lain. Apabila berjauhan, telefon ataupun SMS bagi mengingatkan sembahyang. Wasiatkan isteri untuk sembahyang fardu dan sunat. Buat pesanan ini sehingga suami meninggal dunia.

26. Cintai isteri sepenuh hati. Cintai tanpa syarat, bertambah mengikut usia, penuh kemaafan, memberi tenaga,tidak pernah sensara serta berteraskan iman dan takwa.

27. Sentiasa berubah secara positif. Sebelum cuba ubah isteri dan keluarga, ubah diri dulu. Apabila suami berubah, keluarga akan turut berubah. Apabila suami cemerlang, isteri akan gemilang.

28. Pamer keprihatian yang tinggi terhadap keluarga. Ramai suami tidak ambil kisah dengan keluarga mereka.Cuba tanya apa lagi khidmat tambahan yang patut berikan kepada keluarga.

29. Pamer kematangan yang tinggi. Orang yang matang tenang, sabar, waras, bijaksana, dapat membuat keputusan dan cekap menyelesaikan masalah.

30. Memuliakan semua perempuan bukan sekadar isterinya. Ramai lelaki cuba hormat wanita tertentu sahaja.Ramai isteri yang kecewa terhadap suami yang menghina atau tidak hormat sebarang wanita termasuk pembantu rumah.

31. Bentuk beberapa sifat wanita yang terpilih dalam diri suami. Nabi Muhammad amat pemalu, pemaaf, peka,endah dan mudah menangis. Sifat wanita yang ada pada lelaki menaikkan martabat lelaki dan lebih disayangi wanita.

32. Mahir dalam menguruskan keluarga. Peka dengan masalah dan karenah ahli keluarga, cekap mencari punca masalah, mencari alternatif penyelesaian dan memilih penyelesaian yang optimum.

33. Membaiki diri secara berterusan. Tingkatkan iman dan takwa, cuci hati dengan sembahyang taubat, istighfar,memaafkan dan minta maaf, berkawan dengan orang yang baik, pendapatan yang berkat dan baiki amalan dan tindakan.

34. Jadi contoh atau model terbaik untuk keluarga. Doa dan usaha supaya setiap perbuatan anda dapat dicontohi dan dibanggakan ahli keluarga. Apakah sifat dan amal anda yang dapat dicontohi oleh ahli keluarga ?

35. Jadikan diri anda pendorong dan motivator berkesan unutk keluarga. Sentiasa beri galakan dan belaian. Elak marah, kritik ataupun hina keluarga. Fikir positif dan bersangka baik terhadap keluarga.

36 Tingkatkan ilmu berkenaan agama. Lazimnya, suami yang mendidik keluarga berkenaan agama. Belajarlahilmu agama dengan niat mendidik diri dan keluarga.

37. Sentiasa menegakkan kebenaran. Tegas menyatakan apa yang buruk dan apa yang baik. Elak mengenepikan kebenaran semata-mata bagi menjaga hati ahli keluarga. Tegakkan kebenaran dengan hikmah.

38. Bertindak tegas dan lemah lembut mengikut situasi. Tegas dalam menyeru ke arah kebaikan. Lemah lembut dalam menegur dan memberi nasihat. Tegas sangat orang memberontak, lembut sangat orang pijak.

39. Latih diri memuji dan menghargai isteri. Ramai suami yang pandai kritik tetapi tidak tahu memuji. Belaian merawat emosi dan fizikal isteri dan membuat dia terasa disayangi. Cari peluang untuk sentiasa memuji.

40. Cari peluang untuk bertindak romantis terhadap isteri. Ini termasuk senyum, lemah lembut, sebut sayang tiga kali sehari, buat sebelum disuruh, sentuhan sayang, pujian dan memberi hadiah.

41. Fahami yang isteri ingin selalu di sisi suami. Suami pula berjauhan dengan isteri sekali sekala. Apabila berjauhan, telefon, SMS ataupun e-mel unutk bertanya khabar, berikan maklumat dan mengubat rindu.

42. Bentuk kerjasama yang mantap dengan isteri. Pamer kesatuan hati dan pendapat kepada anak-anak dan orang lain. Wujudkan kerjasama melalui mesyuarat, berbual, tolak ansur, bermaaf-maafan dan banyak berdoa.

43. Nilai diri daripada kaca mata isteri. Buang sifat dan amalan yang isteri benci. Berusaha keras melakukan perkara yang isteri suka. Apabila isteri bahagia, suami akan bertambah bahagia.

44. Apabila suami melayan isteri seperti mana dia melayan kawan, pasti isteri bahagia. Bayangkan cara anda melayan isteri sebelum kahwin. Ulangi layanan itu sekarang. Pasti hebat kesannya.

45. Suami wajar belajar jadi mengikut setia. Patuhi cadangan, Pandangan dan pandapat isteri yang betul. Jangan bangkang perkara yang baik. Kawal macho dengan saksama.

46. Buat undang-undang dalam rumah tangga. Apabila suami marah, isteri mesti senyap. Apabila isteri marah,suami mesti senyap. Ini mengelakkan daripada bergaduh. Orang tidak boleh bergaduh sendirian.

47. Latih gerak batin anda supaya serasi dengan gerak batin isteri. Serasikan gerak batin dengan berdoa, patuh perintah Tuhan, maafkan isteri, bersangka baik dan lakukan perkara baik untuk isteri mengikut sebarang lintasan dalam hati.

48. Pimpin isteri dengan nasihat dan kasih sayang. Pesan selalu dan nasihat sekali-sekala. Waktu terbaik nasihat adalah semasa rehat, minum petang, waktu bersiar-siar dan semasa hendak tidur.

49. Seimbangkan hidup dengan sempurna. Rajin di tempat kerja, Rajin juga di rumah. Peramah dengan kawan, peramah juga dengan isteri. Disiplin di pejabat, disiplin juga di rumah. Sabar dengan orang, sabar juga dengan isteri. Di luar dan di dalam rumah serupa.

50. Urus stress dengan sempurna supaya keluarga tidak terjejas, lakukan riaadah, berdiet, hentikan merokok,bercampur dengan orang positif, bermain dengan bayi, tengok ikan di akuarium, menyanyi, sembahyang taubat dan maafkan semua orang.


Friday, October 28, 2011

Rupanya every fortnight ada Bazaar kat belakang MIDA

Meaning 2nd/4th weeklah kan? Menarik ;)

Ok gak. Boleh tahan ;) kalau tak halfday, sah2 tatau.

Bought myself a Lycra Skirt. Tebal juga, takyah pakai kain kat dalm still kenalah sbb lycrakan lembut nawwww. It's brown and I LOVE it fot it's RM35. Takyah gi Jalan TAR dah boleh dpt harga itu + takyah beli banyak2 pun ;)


 
¤ Nora ¤

Been awhile tak makan Corney Dog

 
¤ Nora ¤

Tren xde from here but is this for me?

 
¤ Nora ¤

Thursday, October 27, 2011

Stranded di Batang Benar

No calls, no nothing...

Thank you.

Warm regards
♡ tseh ♡

Sent by Maxis from my
BlackBerry® smartphone

Need tp come early to the office

Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am. Must leave home at 6am.
¤ tseh ¤

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Shame on Denmark - NOT NICE people in Denmark

¤ tseh ¤

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone


From: "Mark S. Chatterton" <mark@chattertonworld.com>
Date: Thu, 27 Oct 2011 07:52:14 +0800
To: <Undisclosed-Recipient>
Subject: Shame on Denmark - NOT NICE people in Denmark


Please keep this mail going around the world....
Please send this on, this is serious cruelty.
Denmark is a big shame.......  
 

The sea is stained in red and it is not because of the climate effects of nature. It's because of the cruelty of the human beings (civilised human) who kill hundreds of the famous and intelligent Calderon dolphins.


This happens every year in Feroe Island in Denmark . In this slaughter the main participants are young teens.
WHY?

A celebration, to show that they are adults and mature!


In this big celebration, nothing is missing for the fun. Everyone is participating in one way or the other, killing or looking at the cruelty supporting like a spectator


Is it necessary to mention that the dolphin Calderon, like all the other species of dolphins, it's near extinction and they get near men to play and interact.
In a way of PURE friendship



They don't die instantly; they are cut 1, 2 or 3 times with thick hooks. And at that time the dolphins produce a grim cry like that of a new born child.



But he suffers and there's no compassion while this magnificent creature slowly dies in its own blood


Its enough!

We will send this mail until this email goes around the world that many more people will know about this shameful Danish acts.


Take care of the world, it is your home.....!

Forward this email as a sign Against this cruelty.

IF

¤ tseh ¤

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone


From: "Mark S. Chatterton" <mark@chattertonworld.com>
Date: Thu, 27 Oct 2011 06:03:21 +0800
To: <Undisclosed-Recipient>
Subject: IF

If you think you are beaten, you are,

If you think you dare not, you don't

If you like to win, but you think you can't,

It is almost certain you won't.

 

If you think you'll lose, you're lost

For out of the world we find,

Success begins with a fellow's will-

It's all in the state of mind.

 

If you think you are outclassed, you are,

You've got to think high to rise,

You've got to be sure of yourself before

You can ever win a prize.

 

Life's battles don't always go

To the stronger or faster man,

But soon or late the man who wins

Is the man WHO THINKS HE CAN!"

Tuesday, October 25, 2011

I thought of getting their seat

Tapi rupanya their stop is also Senawang/Sg Gadut. Penat tunggu ;))

 
¤ Nora ¤

Monday, October 24, 2011

Alhamdulillah...

Gamoknya kesian tgk muka mengantuk aku ke? Budak cute hensem tu kasi his seat to me.

Rasa bersalah plak. Tapi mmg lah aku ngantuk but I am OK lah.

Terima kasih dik, moga Allah senangkan segal urusan mu serta dimurahkan rezeki. Amin....

Lupa plak dah ckp tQ ker tak ;P
 
¤ Nora ¤

Wednesday, October 19, 2011

KePENATan

Smpai rumah, bukak kain terus baring utk tidur...

 
¤ Nora ¤

Tuesday, October 18, 2011

Am I?

Feels like I'm losing it all and there's no one I can confide in. Feels like I am all alone...

 
¤ Nora ¤

Monday, October 17, 2011

Via LOVE Quote @fB

If you want to reach the far depth of other's hearts, Simply; don't try to read their thoughts, just try to recognize their needs.True unconditional love is about wanting to make the one you love happy, it's not about trying to make yourself happy. The natural order of love is that through making the one you love happy, you find significant amounts of happiness.
 
¤ Nora ¤

Saturday, October 15, 2011

Thursday, October 13, 2011

Savoury Paratha Black Pepper Beef

Shedaplah. Beli sendiri, buat sendiri pun takper :))

 
¤ Nora ¤

Tuesday, October 11, 2011

Kepunyaan tht two indian girls!!!

Dem!!!

 
¤ Nora ¤

It's theirs' lah kan?

Kedudus sungguh! Sh!t!!!! Vavi!

Tapi seat dah byk kosong skrg ni. Nak komplen jugak keeeeeeee. Dasar kuat komplen ;p

Dah! Dah! Sambung tido. Lagi setengah jam sempat ni. Hehehehe


 
¤ Nora ¤

Ter'HIMPIT' and dem!!!

Siapa punya plastic bag tu mmg lahanat kan? Dan aku plak bleh ajer dudul opposite tercepitttt ni aaaaa tho' not as much mcm tadi.

Inconsiderate b!tch!!!

ps/// nasib, gak duduk tempat lain ;)

 
¤ Nora ¤

Thursday, October 6, 2011

Dan lagi!!! Haih!!!

 
¤ Nora ¤

-----Original Message-----
From: 4793405197@mms.netcom.no
Date: Thu, 6 Oct 2011 13:38:02
To: <pe4rl@hotmail.com>
Subject: Multimedia message

Nyhet: Du kan nå svare på meldingen ved å svare på denne e-posten. Meldingen vil bli sendt direkte til avsenders telefon.

Gila saper ni? Nak aku kena seligi dgn suami ke?

 
¤ Nora ¤

-----Original Message-----
From: 4793405197@mms.netcom.no
Date: Thu, 6 Oct 2011 13:37:28
To: <pe4rl@hotmail.com>
Subject: Multimedia message

Nyhet: Du kan nå svare på meldingen ved å svare på denne e-posten. Meldingen vil bli sendt direkte til avsenders telefon.

Bergerak balik!

Suami henfon OFF. Bateri kongkah?

Haiyak! Tp sudah call mama, sampai lambat...

 
¤ Nora ¤

Wednesday, October 5, 2011

Tengah berdiri dalam train...

Dah smpai Serdang tp ladies coach masih penuh. Haiyaaaa...

Kan dah janji, balik kerja takmo naik coach ni. Kan smpai skrg dah penuh. Takder plak rezeki pen"duduk" depan aku ni nak bangun. Tapi kalau ada rezeki tu adalah kan?

Suami ckp dah smpai LABU (sedap plak masak lemak kuning labu) SMS dia. Haik!!! Baik plok... Hihihihiiiii, mementang aku dah tak marah dialah tu kan? Itu yang baikkkkkk sangat tu ;)

Dah sampai Kajang, beralih tempat plak. Still takder tempat duduk. Takper, sabo...

 
¤ Nora ¤

Tuesday, October 4, 2011

Jangan lupa...

Senyum katanya....

Tapi dgn keadaan aku mcm ni, cemana aku nak senyum?

Haih!!!

 
¤ Nora ¤